Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft aangekondigd opnieuw gebruik te maken van gezichtsherkenningstechnologieën. Het bedrijf test momenteel innovatieve tools die gebruikers helpen snel toegang te herstellen tot gehackte accounts en die misleidende advertenties bestrijden waarin gezichten van beroemdheden op frauduleuze wijze worden gebruikt.
Volgens Meta zullen deze nieuwe tools in staat zijn om gezichten van gebruikers te scannen en deze te vergelijken met hun profielfoto’s op Facebook en Instagram om hun identiteit te verifiëren. Dit initiatief is bedoeld om zowel beroemdheden als gewone gebruikers te beschermen tegen valse advertenties die hun identiteit misbruiken om nietsvermoedende gebruikers naar frauduleuze websites te leiden.
Hoewel Meta al gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om inhoud die in strijd is met de regels te detecteren, zijn frauduleuze advertenties met beelden van beroemdheden soms moeilijk te onderscheiden van legitieme advertenties.
Meta verklaarde: “Wanneer ons systeem vermoedt dat een advertentie frauduleus is en een afbeelding van een publieke figuur bevat, zullen we gezichtsherkenning gebruiken om het gezicht in de advertentie te vergelijken met profielfoto’s op Facebook en Instagram. Als we vaststellen dat het om fraude gaat, zullen we de advertentie blokkeren.”
De tools vereisen dat beroemdheden een Facebook– of Instagram-account hebben om gezichtsherkenning te gebruiken. Tijdens vroege tests met een kleine groep publieke figuren hebben deze tools veelbelovende resultaten laten zien in het snel detecteren van frauduleuze advertenties. In de komende weken verwacht Meta meer getroffen beroemdheden automatisch toegang te geven tot deze dienst, waarbij ze zich ook kunnen afmelden indien gewenst.
Daarnaast zullen de gezichtsherkenningstools gebruikers van Facebook en Instagram helpen hun vergrendelde of gehackte accounts te herstellen door een persoonlijke video-selfie te verzenden, vergelijkbaar met verificatiesystemen zoals Apple’s Face ID. Hoewel Meta geen exacte lanceringsdatum heeft genoemd, bevestigde Nick Clegg, hoofd mondiale zaken bij Meta, dat de tests al op kleine schaal zijn begonnen en in de komende maanden zullen worden uitgebreid.
Meta benadrukt dat persoonlijke video’s van gebruikers worden versleuteld en veilig worden opgeslagen. Gezichtsgegevens die voor verificatie worden gebruikt, worden onmiddellijk verwijderd na gebruik en zullen niet voor andere doeleinden worden bewaard.
Het is vermeldenswaardig dat Meta in het verleden gezichtsherkenning heeft geïntegreerd in Facebook om gebruikers in foto’s en video’s te identificeren, maar hiermee stopte in 2021 vanwege privacykwesties. Het bedrijf verzekert dat de nieuwe tools uitgebreid zijn geëvalueerd op het gebied van veiligheid en privacy en dat ze in overleg met regelgevers en beleidsmakers zijn ontwikkeld.